در سوگ نبود بیرنگ کوهدامنی
غوث الدین میر غوث الدین میر

خبر درد آور و جانکاه درگذشت زود رس بیرنگ کوهدامنی ، فرهنگی پر تلاش ، شاعر توانا ؛ نویسنده  چیره دست و انسان با وقار و  مهربان  ، جامعه فرهنگی افغان در اتریش را  سخت  متاثر و درد مند ساخت .

وقتی در سال 2001 م    کانون فرهنگ افغان در اتریش  برای بار اول شب شعر و غزل را درشهر  وین راه اندازی کرد  ، زنده یاد بیرنگ کوهدمنی با لطف همیشگی  دعوت ما را برای  حضور در این نشست پذیرفت . خاطره و یاد این دیدار در وین و گفتگوی شان با مسوولین  کانون فرهنگ افغان  ،  مصاحبه جالب شان با مدیر  مسوول فصلنامه اندیشه و دیدگاه های شریف ،انسانی ، روشن و بی ریای  وی در برابر مسایل گونا گون فرهنگی و اجتماعی از جمله  فرهنگ و مهاجرت ،  صراحت و افق گسترده دید وی را برجسته تر میساخت.

 با حضور در این محفل کانون  در وین  و باز خواتی سروده های پرمایه و دل آویزاش که دربیت  آن روح پرخاشگری و نا سازگاری  با فرهنگ ستیزان و پاسداران شب و سیاهی  برجسته است وی هر چه بیشتر  در دل فرهنگ دوستان راه یافت  و خاطره های ازصمیمیت و  استواری وی همیشه با ما خواهد بود .   

 وقتی سرود ً جاده ی  مرجانی ً اش را به دوستدارن کانون فرهنگ افغان در اتریش اهدا و ما آنرا برای بار نخست به دوستداران ادب و فرهنگ معرفی کردیم ،  میدانست که میتواند بر ما  در امر گسترش  و پاسبانی از فرهنگ خرد وانساندوستی  اعتماد نماید .وی طی سالهای بعدی تا آنکه درد و ناجوری سراغ اش را گرفت  با ما پیوسته   یار و مدد گار و همکار خوب بود .

سروده های دل آویز و پر مایه وی در دها محفل و نشست کانون فرهنگ افغان در اتریش  رنگینی سفره ادبی ما بوده و در آینده نیز  یاد و قدر وی  منحیث چهره درخشان شعر و ادب دری  در فعالیت و تلاش فرهنگی ما هر چه بیشتر  جا خواهد داشت .

درد و دریغ که با نبود  بیرنگ کوهدامنی  جامعه فرهنگی ما فقیر تر شد. حال که عاقل بیرنگ ما  مهمان خاک شد  و عزیزان  و فرهنگ دوسنان و فرهنگیان  افغان زمین و دری زبانان را داغدار ساخت روح اش را شاد  و  بهشت برین رابرایش آرزو میبریم.

این غم بزرگ را به خانواده محترم  اش ، جامعه فرهنگی افغان در مهاجرت و  دوستان و هوادارانش تسلیت  گفته برای همه صبر و شکیبایی آرزو  و روح آن زنده یاد را قریب رحمت حق میطلبیم .

نام نیک  و یاد از تلاش های گسترده فرهنگی عاقل ما جاویدان باد  !

غوث الدین میر

به نماینده گی از هیت رئیسه کانون فرهنگ افغان دراتریش

وین  دسامبر سال  2007 م 

 

 

 


December 23rd, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها